Z okazji „Dnia Książki dla Dzieci” w dniu 1 kwietnia w filii bibliotecznej w Wojkowicach Kościelnych odbyło się spotkanie czytelnicze, w którym uczestniczyli uczniowie klasy III z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Wojkowicach Kościelnych.
W trakcie spotkania rozmawialiśmy o ulubionych autorach, książkach i bohaterach i o tym dlaczego warto czytać. Dzieci przypomniały sobie najbardziej znane baśnie Andersena, wzięły udział w zabawach dydaktycznych i dyskusjach na tematy związane z książką. Dowiedziały się jakie książki dla dzieci znajdują się w naszej bibliotece, a także w jaki sposób należy z nich korzystać, aby jak najdłużej im służyły.
Na koniec spotkania każdy młody czytelnik otrzymał pamiątkową zakładkę do książki, której jedną stronę mógł spersonalizować i zaprojektować według własnego pomysłu.
Z kolei w ramach obchodów „Tygodnia Bibliotek” odbyły się lekcje biblioteczne poświęcone roli pisma i znaczeniu książki pt. „Historia pisma i dzieje książki”, w której uczestniczyli uczniowie z dwóch klas IV. Celem zajęć było zapoznanie uczniów z historią książki. Na początku uczniowie rozwiązywali krzyżówki, których hasła wprowadziły do tematu lekcji. Następnie obejrzeli prezentację, dzięki której zapoznali się z najważniejszymi pojęciami z historii książki oraz pisma. Dowiedzieli się jak przez wieki zmieniało ono swój wygląd. Poznali pismo obrazkowe, hieroglify, pismo klinowe… W czasie zajęć omówiliśmy historyczną jak i aktualną formę książki (zwój, kodeks i audiobook) oraz materiały pisarskie takie jak kamień, glina, papirus, pergamin i papier.
W ramach ćwiczeń uczniowie mieli za zadanie rozszyfrować treść starożytnego hieroglifu oraz „zapisania” swojego imienia za pomocą pisma obrazkowego.
W maju w cyklu „Szlakiem lektur szkolnych” odbyły się dwie lekcje biblioteczne, w których uczestniczyły uczniowie klas pierwszych z ZSP w Wojkowicach Kościelnych.
Pierwsza lekcja poświęcona była lekturze „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych)” Justyny Bednarek. Okazało się, że do biblioteki przywędrowało również 10 tytułowych skarpetek. Uczniowie wykazali się znakomitą znajomością lektury i bezbłędnie dopasowali skarpetki do właściwych opowiadań. Ochoczo opowiadali o tym, która przygoda była dla nich najbardziej zaskakująca, która wydała się najśmieszniejsza, a która ich wzruszyła. Następnie dzieci wykonały papierowe skarpetki własnego projektu i stworzyły własne opowieści o ich niesamowitych przygodach. Było zabawnie i bardzo wesoło.
Bohaterem drugiej lekcji bibliotecznej był szalony optymista Detektyw Pozytywka. Na rozgrzewkę uczniowie rozwiązali krzyżówkę, która wprowadziła ich w temat lekcji. Następnie świetnie sobie poradzili w rozwikłaniu zagadki 14, czyli jak to się stało, że nalana do beczki woda stała się gorąca??? Wykazali się dużą wiedzą na temat: kto to jest detektyw, jakimi umiejętnościami i cechami powinien odznaczać się dobry detektyw, jakie przedmioty są niezbędne w pracy detektywa i do czego mu służą. Podczas zajęć uczniowie rozwiązywali również zagadki, quizy i rebusy doskonalące spostrzegawczość, dedukcję, pamięć i logiczne myślenie. Następnie wykonali projekt okładki książki, na której znalazły się: portret i krótka charakterystyka Detektywa Pozytywki, opis i rysunek biura detektywistycznego „Różowe Okulary” oraz jego ulubione przedmioty. Okazało się, że Detektyw Pozytywka to jeden z najbardziej lubianych przez dzieci „lekturowych” bohaterów.
Marzena Wacławek
Filia Biblioteczna Wojkowice Kościelne