Miejsko-Gminna Biblioteka Publiczna w Siewierzu wraz z filiami w Brudzowicach, Wojkowicach Kościelnych i Żelisławicach wzięła udział w projekcie „Czytam sobie w bibliotece” jako jedna z 900 bibliotek szkolnych i publicznych w całym kraju. Celem tego projektu była promocja czytelnictwa wśród najmłodszych czytelników. Biblioteka otrzymała komplet 9 książek z serii „Czytam sobie” oraz scenariusze do zajęć i materiały promocyjne.
Na podstawie tych materiałów w centrali biblioteki oraz jej filiach przeprowadzone zostały warsztaty, na których dzieci w kreatywny sposób zinterpretowały literaturę. Odbyło się łącznie 16 warsztatów, w których uczestniczyło 215 dzieci.
W Miejsko-Gminnej Bibliotece w Siewierzu odbyły się 2 warsztaty (43 uczestników). Pierwsze pt. „Oswajanie muru” oparte były na podstawie książki Rafała Witka „Mur”. Uczniowie klasy drugiej i trzeciej Szkoły Podstawowej Nr 2 w Siewierzu poznali historię berlińskiego muru, obejrzeli jego zdjęcia. Tworzyli zakładki i mur, przyozdabiając go według własnych pomysłów. Podzieleni na dwie grupy pisali do siebie wiadomości, przesyłali je, obalali mur i cieszyli się, gdy rozdzieleni mogli się na nowo spotkać.
Drugie warsztaty „Podróżnicy na tropie odkryć” zostały oparte na podstawie książki Rafała Witka „Maja na tropie jaja”. Pięciolatki z Przedszkola Publicznego w Siewierzu poznały książkę Rafała Witka, pakowały wspólnie plecak, wybierały pamiątki z podróży i poznawały różne środki lokomocji. Tworzyły własne walizki wypełniając je potrzebnymi rzeczami, by następnie wyruszyć w rytm piosenki „Ja mam ciocię w samolocie” w podróż samolotem.
W filii bibliotecznej w Brudzowicach odbyły się 4 warsztaty (37 uczestników). Uczniowie klasy II i III uczestniczyli w warsztatach „Przyjaciele planety Ziemia” opracowanych na podstawie książki Wojciecha Widłaka pt. „Marta i ufoludek”. Zapoznali się z treścią książki, a następnie tworzyli z surowców wtórnych symbolicznego przybysza z innej galaktyki. Pierwszaki poznały historię zagadkowego jaja, które przebyło długą podróż z niesamowitym zakończeniem uczestnicząc w warsztatach pt. „Podróżnicy na tropie odkryć” przygotowanych na podstawie książki „ Maja na tropie jaja”. Uczniowie udali się w tajemniczą podróż. Przygotowali niezbędne rzeczy do spakowania, tworzyli kolorowe walizki, a następnie wybrali środek transportu. Wielu z nich chciało pojechać do Japonii czy Argentyny. Uczestnicy zajęć „W bibliotece nie ma nudy” wzięli udział w warsztatach ”Pokonujemy mury, czyli swoje lęki i strachy” przygotowanych na podstawie książki „Mur” Rafała Witka. Poznali historię muru berlińskiego oraz określali, jakie w swoim codziennym życiu pokonują przeszkody. Tworzyli pudełka z ich słabościami oraz lękami. Na zakończenie każdych warsztatów uczestnicy otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz prezentowali efekty swoich prac do fotografii.
W filii bibliotecznej w Wojkowicach Kościelnych odbyło się 6 spotkań w formie interaktywnych warsztatów (79 uczestników). Pierwsze zajęcia „Zdobycie Antarktydy” były zrealizowane na podstawie książki Rafała Witka „Wyprawa na biegun – o ekspedycji Amundsena”. Dzieci dowiedziały się o człowieku, który jako pierwszy dotarł na biegun południowy oraz o historii zaciętej rywalizacji celem zdobycia bieguna południowego. Poznały jego położenie, świat zwierzęcy oraz warunki przyrodniczo-geograficzne Antarktydy. Wykonały plakaty o wyprawie Amundsena. Scenariusz następnego spotkania opierał się na książce Rafała Witka „Walizka pana Hanumana”. Uczestniczyli w nich uczniowie klasy I szkoły podstawowej. Po zapoznaniu się z treścią książki rozszyfrowywali magiczne zaklęcia oraz opowiadali, co robią podczas deszczowej pogody. Wymyślali krótką „deszczową” historyjkę z wykorzystaniem otrzymanych rysunków. Kolejne warsztaty pod hasłem „Przyjaciele planety Ziemia” zrealizowane zostały w oparciu o książkę Wojciecha Widłaka „Marta i ufoludek”. Uczniowie klasy I poznali treść książki, bawili się „w kolory” i losowanie kart, na których była informacja na temat określonego odpadu, jego miejsca w segregacji, recyklingu i okresu rozkładu w ziemi. Nauczyli się segregowania odpadów do pojemników oznaczonych odpowiednimi kolorami. Spotkanie zatytułowane „Zabawa w maga” realizowane było na podstawie książki Wojciecha Widłaka „Syrop maga Abrakabry”. Uczniowie omawiali treść książki oraz poznawali różne pojęcia związane z baśniowym Bliskim Wschodem opisanym w „Księdze tysiąca i jednej nocy”. Z „literkowego syropu” dzieci układały ciekawe zaklęcia. Z tych bardzo trudnych słów wybrane zostały najciekawsze. Podczas tych „czarowań” było mnóstwo śmiechu i zabawy.
Podczas warsztatów pod tytułem „Oswajanie muru”, opartych na książce Rafała Witka „Mur” dzieci dowiedziały się o historii powstania i zburzenia muru berlińskiego. Sami stworzyli symboliczny mur z papieru, podzieleni na dwie drużyny ozdobili napisami i rysunkami „mur”. Przesyłali listy na drugą stronę „muru”, na zakończenie odbyło się wspólne burzenie symbolicznego muru z papieru.
Spotkanie zatytułowane „Podróżnicy na tropie odkryć” oparte było na podstawie książki Rafała Witka „Maja na tropie jaja”. Dzieci poznawały różne ciekawe miejsca na Ziemi. Opowiadały o swoich wymarzonych podróżach po całym świecie. Z ilustracji i zdjęć różnych przedmiotów dzieci wybierały te, które mają związek z podróżowaniem oraz „pakowały” swój bagaż podróżny. Na koniec zajęć malowały swoją wymarzoną podróż.
W filii bibliotecznej w Żelisławicach odbyły się 4 warsztaty (56 uczestników z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Żelisławicach). W warsztatach „Podróżnicy na tropie odkryć” w oparciu o książkę Rafała Witka „Maja na tropie jaja” uczniowie z klasy III i II wykazywali się pomysłowością i zaangażowaniem w pakowaniu walizki, poznali środki, jakimi poruszają się ludzie na świecie i rozwiązywali wiele zagadek związanych z książką. Dzieci były bardzo kreatywne i zaangażowane. Podczas warsztatów opartych na książce „Syrop maga Abrakabry” dzieci bawiły się w magów, wypowiadały i układały zaklęcia. Podpisywały rysunki dotyczące fragmentów książki. Wysłuchały muzyki arabskiej.
Na zakończenie wszystkich warsztatów w placówkach bibliotecznych dzieci otrzymały pamiątkowe dyplomy i materiały promocyjne z logo „Czytam sobie w bibliotece” Nie zabrakło wspólnych zdjęć z własnoręcznie wykonanymi pracami. Dzieci uczestniczyły w zabawach integracyjnych, ruchowych, dydaktycznych oraz manualnych. Dzięki warsztatom dzieci zdobyły i rozwinęły nowe umiejętności, a czytanie zaczęło im się kojarzyć z przyjemnością. Biblioteka wzbogaciła swój księgozbiór, a bibliotekarze nową wiedzę do prowadzenia zajęć.
Jolanta Jakubczyk, Justyna Madejska, Paulina Peterek, Marzena Wacławek - MGBP